måndag, maj 04, 2009

BESLUTSÅNGEST!

Jahopp, nu är fästingsäsongen igång vilket jag hatar! Å andra sidan är det väl ett säkert sommartecken vilket jag gillar men de små jäkla krypen avskyr jag. Inte så mycket för egen skull som för Leia. Igår plockade jag den första jäkeln, fet och äcklig. Nu till vår beslutsångest. Vilket fästingmedel ska vi använda? Har innan använt scalibor som funkat jättebra, men tanken på att det innehåller nervgift skrämmer oss, och med tanke på att vår fis varit lite mystiskt "förlamad" vid några tillfällen så känns det som att det kan påverka. Igår satt vi och letade runt efter alternativ och det visar sig att de fästingmedel som funkar bäst mot fästingar är sådana med "gift" i och de skonsammare varianterna baserade på örter och naturliga ämnen skyddar helt enkelt inte lika effektivt. Hittade även ett alternativv att smeta in hunden i diverser huskurer med mycket vitlök, kändes som att vi kanske skippar det alternativet, vi tycker ju faktiskt om att få gäster. Ja, ni ser vilka problem vi har som hundägare!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! ja de är inte lätt de där, man vill ju ha det som skyddar bäst också... för att slippa dom små äcklen..

Till vår skitunge har vi den där frontline, har barit jätte nöjd med den faktiskt,men den kanske också innehåller gift?
vet en på hundklubben som hade ett halsband till hunden med, de såg ut som bernsten(stavning?) men de var riktigt dyrt, men vad jag förstod så kunde de återanvändas 100ggr om! Såg precis ut som ett halsband med pärlor på! Kram o Lycka till!!Lisa

ANGELICA sa...

ja det är verkligen en avvägning. borrelia är ju inte att leka med heller.. tydligen så är scalibor, frontline och exspot de som innehåller de sk gifterna.. vet i fasen vad vi ska köpa!

Elin sa...

hej hej hjärtat!!
Det ser ut som ni hade en trevlig valborg ute vid bjärken...tråkigt att vi inte va där:( men nu ses vi ju snart...håller tummarna för vädret! det värsta är att mina benhinnor verkligen STREJKAR, det gör fruktansvärt ont, så vi får se om det blir springa el gå för mig! Och detta med fästinghalsband...suck. vi har faktiskt scalibur i år men jag va väldigt sugen på att köpa bärnstenshalsbandet, det är flera på hundklubben som har det och det verkar funka jätte bra enligt dem så det kanske är värt pengarna eftersom man kan använda dem så mycket och det är ju 0 gifter i! Och frontline är väl inte jätte bra för badälskande hundar eftersom medlet försvinner i vattnet så för oss va det inte ett alternativ! Vi hörs och ses vännen...stooora kramar/e